Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Miasta Nowego Sącza
Nazwa zadania: Wycieczka edukacyjno-terapeutyczna do Krakowa dla dzieci i młodzieży z ASD/ niepełnosprawnych
Termin realizacji: 05.03.2024 – 31.10.2024
Adresaci zadania: mieszkańcy Miasta Nowego Sącza – dzieci i młodzież w spektrum autyzmu/ z niepełnosprawnościami (min. 7 os./ beneficjentów bezpośrednich), ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z oddziałów specjalnych ze Szkoły Podstawowej Nr 6 w Nowym Sączu oraz ich rodzice (min. 7 os., opieka 1×1)
Odpłatność: udział w projekcie jest bezpłatny
Głównym celem realizacji zadania jest organizacja 1-dniowej wycieczki edukacyjno-terapeutycznej dla dzieci/ młodzieży z ASD/ niepełnosprawnych (min. 7 os.) z terenu Miasta Nowego Sącza wraz z opieką, a poprzez to zwiększenie oddziaływań prozdrowotnych, aktywizujących i integrujących społecznie osoby z niepełnosprawnościami, będących wsparciem dla ich czynnego uczestnictwa w działaniach profilaktycznych.
Realizacja zadania stanowi wyjście naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych, związanym ze zwiększeniem dostępu do różnych form aktywnego spędzania czasu i integracji społecznej. Stanowi okazję do przełamywania barier i ograniczeń związanych z niepełnosprawnością oraz trudności w funkcjonowaniu społecznym. Przy właściwym wsparciu osoba z autyzmem/ niepełnosprawna staje się „najlepszą wersją siebie”, co pozwala na jej lepsze funkcjonowanie samej ze sobą oraz społecznie. Nie bez znaczenia pozostaje również grupowy charakter wyjazdu, który sprzyja integracji uczestników wycieczki i dzieleniu się doświadczeniami, a także nabywaniu nowych poprzez udział w wyjeździe nauczycieli/ terapeutów, których wiedza i doświadczenie zawodowe w znacznym stopniu sprzyjać będzie funkcjonowaniu grupy.
Przedmiotem zadania jest 1- dniowa, grupowa wycieczka organizowana z myślą o dzieciach/ młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)/ niepełnosprawnych (min. 7 os.) z terenu Miasta Nowego Sącza, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z oddziałów specjalnych Szkoły Podstawowej Nr 6 w Nowym Sączu. W wycieczce udział wezmą również rodzice/ opiekunowie (min. 7 os., opieka 1×1). Łącznie grupa wyjazdowa liczyć będzie min. 14 osób. Będzie to wyjazd terapeutyczno-edukacyjny, mający na celu umożliwienie udziału w wycieczce o charakterze prozdrowotnym grupie dzieci i młodzieży z autyzmem/ niepełnosprawnym, a poprzez to zwiększenie dostępu do różnorodnych form aktywnego spędzania czasu i integracji społecznej dla osób niepełnosprawnych z terenu Miasta. Doświadczenia zrealizowanych dotychczas wyjazdów utwierdzają nas w przekonaniu o konieczności podejmowania tego typu przedsięwzięć, które nie tylko mają wpływ na zwiększenie wiedzy o otaczającym świecie, ale są także doskonałą okazją do kształtowania i rozwijania pozytywnych postaw/ umiejętności społecznych i poprawy jakości życia osób z autyzmem/ niepełnosprawnych oraz ich rodzin.
Miejscem docelowym i główną atrakcją wyjazdu będzie Ogród Doświadczeń w Krakowie i udział w warsztatach edukacyjnych tj. np. mroźne eksperymenty, a następnie przejazd do centrum i wizyta w Żywym Muzeum Obwarzanka.
Zwiedzanie Ogrodu Doświadczeń polega na samodzielnym eksperymentowaniu przy ponad 100 modelach edukacyjnych rozmieszczonych w różnych strefach tematycznych. W każdej strefie znajduje się instruktor, który służy pomocą i radą podczas eksperymentów. W ramach zadania planowane jest skorzystanie z warsztatów edukacyjnych tj. np. mroźne eksperymenty.
Z kolei wizyta w Żywym Muzeum Obwarzanka to przede wszystkim warsztaty, podczas których poza częścią teoretyczną, odbywa się część praktyczna, w ramach której każdy z uczestników robi własnego obwarzanka – zgodnie z misją tego unikatowego miejsca na mapie Krakowa tj. interaktywnego przedstawienia historii i tradycji wypieku obwarzanka.
Program wycieczki:
- wyjazd w godzinach porannych,
- przyjazd do Krakowa, wizyta w Ogrodzie Doświadczeń i udział w warsztatach,
- przejazd do centrum, wizyta w Żywym Muzeum Obwarzanka,
- czas wolny,
- powrót w godzinach popołudniowych.
Wycieczka poprzez swoje walory edukacyjno-terapeutyczne, a poprzez to prozdrowotne będzie miała za zadanie przede wszystkim dostarczenie jej uczestnikom wielu pozytywnych wrażeń, poszerzanie ich wiedzy o otaczającym świecie, a także nabywanie i rozwijanie własnych kompetencji.